Biblionet Drenthe - de Bibliotheek

De markt verandert, hoe kan de Bibliotheek haar nieuwe rol pakken?

De markt waarin de bibliotheken zich bevinden verandert voortdurend. Hier hebben wij slagvaardig op ingespeeld. Vanuit de Koninklijke Bibliotheek werd er een strategische agenda ‘Bibliotheek van de Toekomst’ aangedragen, ontwikkeld door commissie Cohen, waarin de nieuwe positie van de Bibliotheek stond geschetst. Biblionet stond voor de opgave om hiermee aan de slag te gaan. Het marketingonderdeel werd losgekoppeld en samen met Biblionet zijn wij, in nauwe samenwerking met de veertig aangesloten Bibliotheken, actief aan de slag gegaan om te werken aan een succesvolle herpositionering en marketingaanpak.

Het goed laten zien wat de Bibliotheek van nu te bieden heeft stond centraal. Actief naar buiten uitdragen waar de kracht van de Bibliotheek uit bestaat, waar de Bibliotheek voor staat en wat dat voor iedere inwoner van Drenthe betekent. Deze punten pakkend voor het voetlicht krijgen, vraagt om een planmatige aanpak, waarvan de resultaten meetbaar zijn.

Huisstijl laten maken
Zinnenprikkelend is een door ons ontwikkeld televisieformat voor RTV Meppel

Het opstellen van een succesvolle positionering was een gezamenlijk proces in een grote organisatie als Biblionet. Scherp blijven zoeken naar kansen en open staan voor ideeën was de sleutel tot vernieuwing. We hebben er als gehele organisatie een bijdrage weten te leveren waarbij analytisch vermogen en actiebereidheid gevraagd werd. Om tot nieuwe positionering te komen, hebben we gesprekken gevoerd met beleidsmakers, directie, managers en bibliothecarissen. Maar ook maar ook met stakeholders en het bedrijfsleven. De verkregen input hebben we gebruikt voor het invullen van een Brand Steering Wheel en uiteindelijk een “Merkkompas’ ontwikkeld. Dit heeft als basis gediend voor het opzetten van een positioneringsplan en een marketingcommunicatie jaarplan. Om het hele bedrijf mee te nemen op de nieuwe weg die werd ingeslagen, hebben we de benodigde resources in kaart gebracht (o.a. mensen, geld en tijd). We hebben het PDCA-principe ingevoerd in de organisatie en door per project een taskforce samenstellen werden onderwerpen concreet en inzichtelijk.

Website laten bouwen
Ontwikkeling marketingmiddelen voor het product Digisterker
Marketingbureau Deventer
Een document, ontwikkeld door BBLD, met de nieuwe weg van de Bibliotheken in Drenthe

Aansluitend hebben wij diverse campagnes opgezet om ook het publiek, stakeholders en het bedrijfsleven op de hoogte te brengen van de nieuwe weg die de Bibliotheek is ingeslagen. Hiervoor hebben we print, online en televisie ingezet.

Resultaat:

  • Vernieuwde en geoperationaliseerde marktpositie.
  • Toename relevantie bij consument en stakeholder.
  • Meer impact door consistentie (som meer dan het geheel der delen),
  • Kostenbesparing door efficiency van positionerings activiteiten.
  • Zicht op de horizon van de organisatie integraal gedeeld, enthousiasme en betrokkenheid medewerkers vergroot.
Item voor RTV Meppel; montage, regie en presentatie door BBLD
Animatie 'Werken met e-overheid' ontwikkeld door BBLD
1 van de 3 films 'Over Lezen' regie en casting door BBLD

Geef jouw merk de richting en kracht die het verdient